Consulteer de meest gestelde vragen

Lichaamsbeweging/ sport

Sommige sporten kunnen een effect hebben op de eisprong of op de zaadkwaliteit. Diepzeeduiken kan bijvoorbeeld leiden tot een drastische afname van de zaadkwaliteit.
Bij vrouwen kan exessief trainen resulteren in het uitblijven van de eisprong en de menstruatie (door een tekort aan lichaamsvet). Er zijn echter geen gegevens bekend over de impact van normale sportbeoefening op een IVF/ICSI- behandeling. Als je een sport beoefent, kan je dat dus, met mate, verder blijven doen. Belangrijk is om hierbij te luisteren naar je eigen lichaam, haar grenzen en haar noden.
Voldoende bewegen is belangrijk voor een goede gezondheid, ook tijdens je zwangerschap. Als je geregeld trainde voor je zwanger werd, mag je dat in het eerste trimester blijven doen. Deed je vóór je zwangerschap niet aan sport, dan start je best met een gematigd fitheidsprogramma, maar pas in het tweede trimester. Eet gepast en gevariëerd, drink voldoende water en vermijd sporten bij warm weer. Bewegingen met een lage impact (wandelen, zwemmen, fietsen) verdienen de voorkeur. Vermijd oefeningen in ruglig en oefeningen met repetitieve of schokkende bewegingen, zeker in het derde trimester. Vermijd contactsporten en sporttakken met een hoog risico op een val of impacttrauma. Ook balsporten vormen een matig risico. Vanwege het risico op zuurstoftekort zijn bergbeklimmen en diepzeeduiken af te raden.